jorisenanne.reismee.nl

Heal the world

Lieve lezers,

Vanuit het druilerige Brisbane laten wij weer even van ons horen. Vandaag begint de zomer in Australië! Bij jullie is het vandaag officieel winter en erg koud begrijpen we uit de mailtjes. Brrr, we moeten er nog even niet aan denken. Gister wist de weerman hier ons te vertellen dat het de natste lente ooit is geweest in Queensland. Fijn.

Undecided

Inmiddels rijden we in een nieuwe huurauto. Na een behoorlijke steenslag in de voorruit en daaropvolgend telefoontje met Hertz mochten we de auto ruilen. Dus sinds Rockhampton rijden we nu in een babyblauwe Toyata Camry, een heerlijk degelijke gezinsauto. Prima!

In twee weken tijd hebben we weer van alles gezien en gedaan. In Bundaberg hebben we de Bundaberg rumfabriek bezocht. Een enorm complex waar we door een iets te vrolijk stel Australische tourguides werden rondgeleid. Slechte, ingestudeerde grapjes inbegrepen. Wel erg indrukwekkend; zo groot! 16 opslagruimten ter waarde van een slordige 600 miljoen dollar. En de twee gratis drankjes waren natuurlijk erg smakelijk.

In het nabijgelegen Mon Repos conservation park hebben we de beste 10 dollar tot nu toe besteed: we hebben een avond op het strand gekeken hoe een zeeschildpad haar eitjes legde. Heel bijzonder om mee te maken. Haar schild had een diameter van 1 meter, pas van dichtbij besef je hoe groot ze echt zijn. Ze legde 148 eitjes die we vervolgens onder leiding van Shane, de park ranger, hebben verlegd omdat ze te dicht bij de watergrens lagen en anders weg zouden spoelen. Na ongeveer 8 weken komen de eitjes uit en vinden de mini schildpadjes zelf hun weg naar de zee, waar ze verdwijnen om 17 jaar later pas weer terug te komen naar Australische wateren. Als ze rond de 30 jaar zijn komen de vrouwtjes terug naar het strand waar ze geboren zijn. Helaas overleefd slechts 1 op de 1000 schildpadjes het harde leven in de ‘Big Blue'. Ruim twee uur hebben we doorgebracht op het strand, wat een ervaring!

Een week geleden werd het eindelijk beter weer en zaten we in Hervey Bay, vertrekpunt voor Fraser Island. Fraser is het grootste zandeiland ter wereld, waar gek genoeg toch een enorm regenwoud op weet te groeien. Toen bleek dat de enige twee beschikbare opties waren om in een touringcar met 40 andere toeristen te stappen óf een Hummer tour met slechts 4 personen te doen..kozen we, of course, voor de travel in style optie.
Wink

We werden donderdagochtend opgepikt door de vrolijke, praatgrage chauffeur/gids Simon. Samen met de Britse Simon (twee Simons! Siem was in gedachten bij ons zeker?) en zijn vrouw Jill stapten we in de witte Hummer. Op Fraser zijn geen verharde wegen en al gauw stuiterden we de zandpaden af richting onze eerste stop. Na een wandeling door het regenwoud werden we opgewacht met een echte Aussie morning tea; chocoladetaart met thee en koekjes. Kijk, daar kunnen wij wel aan wennen!
Een geweldige rit over het strand volgde. Opeens rijd je op het strand, door de branding, langs een vliegtuig dat daar net geland is..bizar. We stopten bij alle bekende trekpleisters, het Maheno scheepswrak dat daar al sinds 1930 ligt en Eli Creek waar je door kristalhelder water kan waden. Bij Lake McKenzie hebben we een uurtje op het strand gelegen. Gek genoeg was dit zoetwatermeer het mooiste tropische strand dat we tot nu toe hebben gezien op onze reis. We sloten de dag af met champagne en bonbons.. nogmaals, daar kunnen wij wel aan wennen!

Eergisteren hebben we de dag doorgebracht bij de absolute must-do: Australia Zoo, bekend van Steve Irwin, de Crocodile Hunter..crikey! We hadden zo onze verwachtingen, op TV zie je al de shows die ze daar geven met krokodillen, maar onze verwachtingen zijn echt meer dan overtroffen. Dit is geen dierentuin, dit is een interactief dier/mens marketingconcept met een sterke heal-the-world en politiek correcte global warming boodschap. En niet eens op een vervelende manier! Wat een prachtige Zoo. Ruim opgezet en zo veel mogelijkheden om heel dicht bij de dieren te komen. We hebben olifanten gevoerd, kangaroos geaaid, roofvogels zien vliegen, tijgers zien zwemmen, springen en klimmen (echt!). En natuurlijk crocs in actie gezien. Een super dag. Natuurlijk hebben we nutteloze toeristenmeuk gekocht waarvan de opbrengsten gebruikt worden om de tijger van uitsterven te behoeden. Dat doen we graag.
Laughing

Nu zitten we in Brisbane, een leuke, standaard Australische stad met botanical gardens, malls, wolkenkrabbers en veel recreatie bij de rivier . Het is lekker om weer even in een stad te zijn, we zijn toch echt stadsmensen. Heerlijk, al die bedrijvigheid! We missen ons mooie stadsie Utreg.
Frown

Nu de resterende weken langzaam overgaan in dagen, denken we steeds meer aan thuis. We zien er erg naar uit om iedereen weer te zien! Borrelen met vrienden, kerst met de familie, fijn! Die gedachte wordt wel een beetje overschaduwd door de realiteit: weer een verhuizing én we moeten heel snel werk zien te vinden. Ja, we weten waar we aan begonnen zijn.. Nu dus nog maar even hard genieten van de laatste weekjes en de zon, die zich vast nog wel even zal laten zien.

Veel liefs,
Anne en Joris

PS: fijne Sinterklaas! Bewaren jullie wat speculaas en pepernoten?? Lekkerrrr

Hugo

Goedemorgen!!

Heerlijk! Fraser :)! Mooi dat jullie daar zijn geweest.
Geniet er nog even van, het is zo 18 december ;)!

x

Noor

Utreg mist jullie ook!!! Maar nog een paar nachtjes slapen... Ik weet zeker dat die verhuizing en de banenjacht goedkomen, denk daar nog maar niet teveel aan.
Nog wat redenen om blij te zijn dat jullie aan de andere kant van de wereld zitten:
- Het is hier koud (gevoelstemperatuur -13 vandaag volgens Jan de Hoop);
- het is glad (An zou zó weer onderuit gaan);
- statisch haar, koude handen, loopneuzen;
- vertragingen bij de NS;
- enorme files overal;
- de Utrechste binnenstad is stampensvol wegens de cadeaukopers;
- de pepernoten smaken dit jaar helemaal niet (nee, dat lieg ik!).

Geniet dus nog even van het kangaroes aaien en op het strand liggen. Ben enorm jaloers!

Tot gauw dropjes!! xxx

Noor

Zo dat was een lang bericht he?

Erik

De tering. Hoeveel sproeten heb je Joris? Ik zie door al die vlekken je gezicht niet meer! Jullie zien er ontspannen uit zo in het Australische landschap.
Heb zin om jullie weer te zien. Het heeft nu wel lang genoeg geduurd.

HOF

Ziet er weer erg tof uit!! Voor de verdere details verwijs ik graag door naar de mail.
KH
Hof

laris

heb zojuist buiten gelopen met muts, bontlaarzen, handschoenen en een winterjas. en ben nu binnen om mijn aangezichtsbevriezingen te verzorgen. nederland moet je niet missen, maar ons mag je wel missen.
lof joe

Roos

Leuk weer een verhaal te lezen. Het lijkt me waaanzinnig om die schildpad te zien broeden!!
Hier is het KOUD (zie bovenstaande berichten...)
Nog 15 dagen, genietze.

x Roos

HOF

Nog maar 7% van jullie reis! Bizar! Benieuwd naar de laatste verhalen!

Laters