jorisenanne.reismee.nl

Hit the road Jack

Daar zijn we dan! Nog geen week onderweg en nu al schreeuwende fans die wachten op onze reisverhalen.. jeetje!

Om lekker Nederlands te beginnen, even klagen over het weer: Dubai was heet. Heel erg heet. Toen we aankwamen 's avonds laat was het 40 graden. Natuurlijk hadden we dit al gelezen, maar het was toch even anders om er daadwerkelijkte zijn. Gelukkig koelde het 's nachts af naar wel 38 graden. We hebben Dubai in 1 dag gezien als heerlijke toeristen: op de Hop On Hop Off bus van Big Bus Tour (ook bekend in steden als Londen en New York). Van te voren dachten we nog dapper heel vaak uit te stappen, maar de airco bus waar het wel 29 graden was, lonkte. Korte impressie Dubai: veel burka, veel soepjurken, heet, alles super schoon en strak aangelegd, de mensen zijn erg vriendelijk en behulpzaam, oh ja en HEET! Het toerisme in Dubai draait volledig op goedkope krachten uit India en Pakistan. Maakte ons niet uit, they speak velly good English sir! Helaas liet ons budget het niet toe om alles in 1 dag te verbrassen, want het shoppen in Dubai was errrrg verleidelijk.

Na een prima vlucht kwamen we woensdagavond aan in Jakarta. Donderdag en vrijdagochtend hebben we de stad verkend. Jakarta is precies zoals de toeristengidsjes het omschrijven: druk, vies en klammig heet. Zweetdruppels gaan waar ze willen.. We hebben veel te voet afgelegd, wat totaal afgeraden wordt maar wij zijn nou eenmaal Hollanders en we mogen best wat calorieën verbranden! Voetgangers zijn echter overgeleverd aan de Gratie Gods, want oversteken doe je 'gewoon'als het kan.. en het kan eigenlijk nooit. Maar we hebben het overleefd!
We hebben de enorme Monas tower bekeken, een gigantische paal, ook wel de laatste erectie van Soekarno genoemd. Op foto's komt hij niet tot z'n recht. Het is echt een enorme pik van 132m. De Monas ligt in het enige rustige stukje van Jakarta, het Merdeka plein waar helemaal geen verkeer komt. Heerlijk. Wel veel schoolklasjes die ons super interessant vonden en van hun Engelse lerares met ons moesten praten. 'Hello Miss, where are you from? What is your name? Have you been to Indonesia before?' Erg schattig. Ze willen ook allemaal met ons op de foto en dat doen we natuurlijk graag. Nu hebben heel veel Indonesische kindertjes foto's met twee zweterige Belanda's! (=Hollander)
Een bezoek aan de bekende Istiqlal moskee kon niet ontbreken. We werden eerst helemaal ingepakt in kleffe Islamitsche gewaden (niet denken aan hoeveel mensen dat al aan hebben gehad) en daarna rondgeleid door een totaal ongeïnteresseerde jongen die we natuurlijk wel wat moesten betalen, maar ach voor omgerekend 2 eurodoe je niet moeilijk. De moskee biedt officieel plaats aan 20.000 man, maar met Ramadan proppen ze er gerust het tienvoud daarvan in.
Even oversteken en we kwamen bij St. Mary's Cathedral, die op dat moment nog gesloten was maar bij een prachtig buiten altaartje hebben we even gezeten. Leuk detail: in het Indonesisch bestaat maar 1 woord voor God: Allah. Ook de Christenen hebben het dus over Allah.

Vrijdag zijn we 's ochtends naar Kota, het oude Batavia geweest. Dat is te omschrijven als 'Vergane Glorie'. Het is bijna allemaal compleet verpauperd. We hebben het museum van Jakarta bezocht, dat in het oude Gouverneurskantoor zit. Een prachtig gebouw dat ze nu wel aan het opknappen zijn, zaal voor zaal want anders zou het hele museum 3,5 jaar dicht moeten volgens het vriendelijke mannetje aan de balie. Hier zagen we veel antiek meubilair, lekker stoffig en schots en scheef opgesteld. Bijzonder om te zien hoe de Nederlanders hierooit aan de macht waren. Buiten op de binnenplaats lagen de grafstenen van JP Coen naast de airco bakken en een stukje verderop bij de oud Hollandse ophaalbrug kijk je zo op de sloppenwijk uit... welkom in Indonesië!

Na een veel te dure lunch in het chique Café Batavia (wel een aanrader vanwege de ambiance) zijn we met de trein naar Buitenzorg vertrokken, tegenwoordig Bogor. Bogor wordt omschreven als een prachtig, groen stadje in vergelijking met Jakarta. Wij vatten die omschrijving niet helemaal, maar in vergelijking met Jakarta valt het inderdaad mee. Bogor staat bekend om de botanische tuinen die de grootste en mooiste ter wereld zijn (dat zeggen ze ook van die in Melbourne en Sydney overigens). De tuinen hebben we gisteren bezocht en ze zijn inderdaad groot en groen. Helaas hebben ze ook hier niet genoeg mankracht en geld om het te onderhouden. Veel vuilnis en kapotte straten. Toch wel lekker om even uit de drukte te zijn. En een prachtig oud kerkhofje met Hollandse graven, helemaal overwoekerd maar erg mooi.

Het hostel waar we nuzittenin Bogor is heel fijn, gelegen aan een binnentuin en we hebben een veranda waar we lekker kunnen zitten. Wel veel geluidsoverlast, maar dat schijnt hier overal een probleem te zijn.

Indonesie is even wennen voor ons. Het is veel viezer en armoediger dan we hadden verwacht. De mensen maken het echter meer dan goed. Iedereen is behulpzaam en vriendelijk en spreekt redelijk Engels. Ons Bahasa Indonesia hebben we in ieder geval nog niet verder dan 'terima kasih' (bedankt) hoeven gebruiken. We zitten hier nog een aantal weken en mettertijd zullen we vast beter aarden. We kijken er naar uit om meer natuur te zien, de steden hebben we wel een beetje gehad.

Houd ons op de hoogte van het nieuws in Nederland en we hopen over een weekje een leuk nieuw verhaal te kunnen schrijven!

Groetjes,
Joris en Anne

afke

dankjulliewel voor het leuke verhaal. volgens mij gaat de warmte wel wennen, en hier regent het de hele tijd, dat is ook niks. groetjes afke

Rutger

Heey Borstjes!

Goed verhaal :) klinkt erg goed! Ik kan me voorstellen dat het wel even wennen is op sommige fronten, maar ja dat komt wel goed toch! Een beetje een cultuurshock hoort erbij volgens mij!

Ik ben in ieder geval jaloers op jullie ervaringen daar!! En ik mis jullie ook een beetje!

Heel veel plezier en tot over 4 maanden 1 week en 3 dagen!

X Bal

Rutger

hmm.... dat was heel vaak het woord 'goed' in alinea 1...

Sgoed!!!!

Marianne H

Elke dag gekeken of er al een berichtje op jullie site stond en vandaag is het raak. Hartstikke leuk. Aan de hitte ga je zeker wennen, laag tempo en veel pauzes is het beste. In Nl is het goed groeiweer, de voortuin hebben we opnieuw ingericht en met de vele regen en de redelijk goede temperatuur kunnen de nieuwe planten lekker wortel schieten.
Dikke kus, Marianne

Marianne Rinzema

lieve kinderen,
fijn zo'n gezellig verslag te lezen over jullie,al bijna, 1e week. Schrijfstijl is leuk, niet oninteressant en voelbaar qua weer ! Hier is het een hollandse zomer, ook wel kutweer genaamd, dus jullie missen niets. Geniet vooral samen en ik hoop snel weer wat te lezen, love you, kuskuskus,Mama

Marlies

Lieverds! Indonesie is wennen, maar doe lekker rustig aan.. Op Bali en de Gilli's hebben jullie alle tijd om uit te rusten. Enne.. IK BEN TROTS OP JULLIE!!!

Hier gaat ook alles goed Ook voor mij een enorme cultuurshock, maar ook ik begin langzaam te wennen. Het is hier wel gewedig!! Mis jullie!

Dikke knuffel!! xxxx

Hugo

Wereldreizigers,

De eerste stappen zijn gemaakt! :). Lekker bezig hoor. Klint goed en vooral deurgaan!

Update NL: het is waardeloos weer, maar alles onder controle!

Dikke doei!

De Hoffies

Dag kinders!

Goed om een teken van leven te horen! Klinkt allemaal top! Hier alles prima. Duurt alleen nog wel erg lang voordat jullie terug zijn.. ;)

Take care en blijven genieten!!

Kus
Hoffies

P.S. Mettertijd = mooi woord

Vief

Dag Schatten!
Leuk verhaal, klinkt allemaal heel gaaf!
Kan me voorstellen dat het behoorlijk wennen is, maar jullie zitten er ook pas een week!
Hoe bevalt het eten? Komt de rijst jullie neus al uit?

Weer is hier idd kut, ik heb gister een sjaal omgehad.. in fcking augustus! Gelukkig maar dat Huug en ik zondag op vakantie gaan!
Xx

Fruslana

Oerang belanda!

Wat een leuk verhaal, vervelen doe je daar gewoon niet. Na Bandung naar waar?? menikmati= genieten

Vegas is allemaal nep en buitenkant, wel mooi.

Daaaag tot t volgende verhaal.