jorisenanne.reismee.nl

Land Downunder

G'day Holland!

We zijn nu een week in Australia en schrijven dit blog vanuit Katherine. Een ‘grote' plaats hier in de outback. (wel ruim 5000 inwoners)

De eerste dagen waren we in Darwin. Deze stad is in de tweede wereldoorlog flink getroffen, dus alle bebouwing is nieuw met een strak aangelegd havengebied voor cruiseschepen. Het deed ons een beetje denken aan Almere, niet echt heel inspirerend. De hoofdstraat (Mitchell street) was het ‘main event' met veel pubs, terrassen en discotheken waar de jongeren uit de omgeving ‘s nachts dronken over straat lallen.

Op zondag heben we de Mindil Beach Sunset Market bezocht met allerlei leuke kraampjes waar vooral veel gegeten werd. Van Griekse souvlaki tot Thaise curry en hamburgers, alles was aanwezig. Voor de Australiërs een echt uitje waar de campingtafel en stoelen voor uit de kast gehaald worden. Erg leuk om hier rond te wandelen, de prachtige outback Jack hoeden en de eerste Aboriginal art te bekijken.

Afgelopen zaterdag hebben we onze camper opgehaald. Een 5 meter lange, ruim 3 meter hoge Ford Transit... een enorme bak dus! Anderhalf uur rijden kwamen we aan in Litchfield National Park. De tassen uitgepakt en alle kastjes in de bus gevuld. Heerlijk om alles uit de tas te halen en een aantal weken even niet uit één tas te hoeven leven!

In Litchfield hebben we heerlijk heet gewandeld rond verschillende watervallen waar we na de wandeling een duik namen in de ‘plunge pool'. Het is hier ook weer erg warm, maar wel een andere hitte dan in Indonesia, veel droger en gek genoeg zweten we hier nog meer!

Na Litchfield zijn we richting Kakadu National Park gereden. Kakadu is het grootste National Park in Australia, ruim 20.000 km2 en staat bekend om haar vele zout- en zoetwater krokodillen in de rivieren en billabongs. Onze eerste stop was dan ook voor een crocodile cruise op de Adelaide River. Heel gaaf om die beesten in het wild te zien. Om er een mooie show van te maken hengelde een echte Aussie Sheila wat hompen varken uit de boot om de krokodillen te lokken en ze uit het water te laten springen vlak voor onze neus. Onze favoriet was een 5 meter lange croc, genaamd Burger...

In Jabiru, de hoofdplaats van Kakadu, sloegen we onze spullen op om vanuit daar het park te verkennen. We hebben een paar mooie, korte wandelingen gemaakt en veel mooie Aboriginal Art gezien van duizenden jaren oud, heel indrukwekkend om te bedenken dat die mensen hier toen ook al leefden.

De campings zijn hier heel goed. De ‘washokken' zijn schoon en je hoeft niet eens met je pleerol onder je arm naar de WC te lopen, alles is aanwezig. Net als alles in Australia zijn de plekken groot. Het leukste aan de campings is de aanwezigheid van talloze barbecues om 's avonds de enorme lappen vlees op dicht te braden, daar maken we graag gebruik van!

We gaan nu steeds dieper de Outback in, internet en mobiel bereik zijn hier schaars, dus soms ontvangen we jullie smsjes een aantal dagen later. Maar we vinden het wel heel leuk om berichten uit NL te ontvangen!

We hebben het trieste nieuws over de formatie helaas wel ontvangen, dus we gaan maar eens goed nadenken of we wel terug willen keren naar PVV-Nederland. We dachten aan een leuk kaasboerderijtje hier, want de Hollandse kaas missen we (Anne vooral) wel heel erg!

Vanuit Alice Springs hopen we weer nieuwe avonturen met jullie te kunnen delen.

‘Good on ya'

Kisses from Oz

larisa

en heb je een vaatwasser in de camper? zou wel relaxed zijn! en wat die formatie betreft, geef het een jaar dan is het weer klaar. eerste burka verbod gaat binnen kort de deur uit( al is de bron van dit bericht niet echt betrouwbaar). lof joe, mis joe
dikke kus vanuit de wittevrouwenstraat

Hof

Klinkt allemaal weer goed! Heb jullie zojuist gemaild. Dus daar verwijs ik jullie naar :)

Kusje haiii

MH

Nee! geen kaasboerderijtje in Australie, dat wordt te gek hoor. 5 maanden downunder is genoeg.

Noor

Hmmmm, kaas! Als jullie weer thuis zijn beloof ik een groot kaasbuffet, speicaal voor Anne! Dan doe ik overigens zelf ook mee goed?

I love you!

Erik

Joris, kappen nou. Je zit niet in Australie. Vertel ons gewoon dat je nog in NL zit. Ik kwam je verdomme tegen in de trein: