jorisenanne.reismee.nl

Under the Sea

Hallo daar,

Vanuit het tropische Mission Beach, Far North Queensland, laten wij weer van ons horen! We maken jullie graag jaloers door te melden dat het hier heerlijk weer is. Na de kou van het zuiden van Australië genieten we nu weer van klammig tropische hitte. En we blijken er zowaar aan gewend geraakt te zijn. Liever zweten dan rillen in je fleecevest!

Onze vlucht van Melbourne naar Cairns was nog even spannend, want een Japanner werd onwel (hartaanval?) en het zag er even naar uit dat we ergens een noodlanding moesten maken, maar uiteindelijk toch geland in Cairns waar de meneer in kwestie gelijk van boord werd gedragen door ambulancebroeders. Naar..

Frown

Cairns is een backpackersparadijs met overal pubs en vreetschuren. Elke avond is er wel ergens een Wet T-Shirt Contest of Ladies Night en tot onze verbazing zijn er ook heel veel sex shops. Die hadden we hier nog niet gezien. De stad zelf is niet echt boeiend, het is meer een groot uitgevallen dorp, net als Darwin. Cairns moet het vooral hebben van alle prachtige regenwouden en National Parks in de omgeving, waaronder het Great Barrier Reef.

Na twee dagen Cairns pikten wij onze huurauto op (een hele saaie leasebak, een zilveren Holden Epica.. we voelen ons net vertegenwoordigers in de relatiegeschenkenbranche!) en zijn we doorgereden naar kustplaats Port Douglas, met een stop in het dorpje Kuranda waar je met een SkyRail boven het regenwoud zweeft. Mega toeristisch (lees: mega duur) maar wel tof om te doen, je ziet het regenwoud zo heel anders en natuurlijk waren er meerdere stops onderweg waar je over een keurig aangelegde 'boardwalk' een stukje kon lopen naar verschillende uitkijkpunten. Australiërs zijn gek op boardwalks, werkelijk overal kom je zo'n planken constructie tegen waarmee je een uitgestippeld pad door het bos kunt afleggen..stel je voor dat je zelf OP het bospad loopt!
Tongue out
Onderweg kom je meerdere informatieborden tegen zodat je ook wat opsteekt van je uitje.

Port Douglas is een leuk kustplaatsje met een prachtig strand en vooral heel veel aanbieders voor trips naar het Great Barrier Reef; onze reden om hier een paar dagen te verblijven. Een snorkeltripje in Australië is natuurlijk wel even wat anders dan in Indonesië, waar we in een gammel houten vissersbootje met twee Duitsers het rif op gingen (geweldig!). Hier gingen we met de Silversonic: een enorme catamaran waar slechts 90 personen op kunnen. Wij vinden dat druk, maar het is hier een van de kleinere boten. Hét voordeel van een grote boot: we zijn voor het eerst geen van beiden zeeziek geworden, dat is in ons geval zeer uitzonderlijk!

Joor ging natuurlijk duiken en Anne ging snorkellen. Het Great Barrier Reef is inderdaad super mooi. Enorm veel koraal, in prachtige kleuren en zo diep en uitgestrekt. Niet voor te stellen. Wel zijn hier veel minder visjes dan in Indonesië. Al heeft Anne hier wel voor het eerst Nemo gezien! Omdat hier hele enge beesten voorkomen in de zee, werd ons aangeraden een stingersuit aan te trekken. Een lycra wetsuit tegen de stingers, waar het bijna weer seizoen voor is. Stingers zijn ordinaire super kwallen waar je behoorlijk last van kunt hebben. Er is er zelfs een waar je dood aan kunt gaan.. brrrr.. De stingersuits waren overigens erg charmant, zie de foto's, het is een soort van 'Bob en Annie de Rooij Aan Zee'. Joor heeft een onderwatercamera gehuurd dus we hebben veel materiaal voor jullie om te bekijken. En omdat we van zoveel mensen fotoruimte hebben gekregen, kunnen we helemaal los gaan met foto's
Laughing
bedankt!

Na Port Douglas zijn we nog een stukje noordelijker gereden naar Daintree National Park. Daintree is het oudste regenwoud ter wereld en het doet de slogan voor Far North Queensland absoluut eer aan: 'Where the rainforest meets the reef.' Zo mooi, het ene moment loop je door het dichte regenwoud en opeens sta je op een idyllisch strand. Je ziet jezelf er wel wonen..totdat je weer ergens een enorme spin letterlijk bijna tegen het lijf loopt! En zwemmen in die mooie zee kan ook al niet vanwege de crocs en stingers. Brr..wij zijn veels te bange poeperds voor al die enge beesten hier in Australië.
Maar het is echt een prachtige omgeving waar we verbleven in de Farmstay van Dawn Gray. Een heerlijk druk vrouwtje dat ons de oren van de kop kletste en ons helemaal in de watten legde met tropische fruitontbijtjes en koppen thee.

Na Daintree vervolgden we onze weg door het achterland van Cairns, de Atherton Tablelands. Weer heel anders dan Daintree, glooiend heuvellandschap, echt boer'nland, met heel veel watervallen en ook wat regenwoud. Al is het meeste door de eerste Europeanen weggevaagd om agrarisch land te creeëren.

Nu zitten we in het heerlijke Mission Beach. In een cabin direct aan het strand en chillen we een dagje heel hard... Zodat we morgen weer een paar boardwalks aan kunnen
Cool

Liefs,
Anne en Joris

Dora Borst

He wereldreizigers,

wat heerlijk om jullie verhaal te lezen! Ik krijg er aardig de kriebels van...

Dikke kus,

Dora

HOF

TOF!!!! En van die zeekomkommer kan Bal nog wat leren ;) Voor verdere details verwijs ik naar de mail!

Kusje
Hof

Roos

He liefies,

Leuk weer wat van jullie te horen! Zwaar jaloers, hier regent het, miezert het, is het bewolkt en koud, bah.
Super mooie foto's ook!

x Roos